ژن زندگی خاطرات سحر ولدبیگی اخبار فرهنگی و هنری

ژن: زندگی خاطرات سحر ولدبیگی اخبار فرهنگی و هنری

گت بلاگز اخبار حوادث آخرین مکالمه خلبان پرواز کی بود؟ ، جزئیات سانحه هوایی تهران- یاسوج

به گزارش مهر، شرکت هواپیمایی کشوری گزارش مقدماتی سانحه هوایی پایتخت کشور عزیزمان ایران – یاسوج هواپیمایی آسمان را منتشر کرد:

آخرین مکالمه خلبان پرواز کی بود؟ ، جزئیات سانحه هوایی تهران- یاسوج

جزئیات سانحه هوایی تهران- یاسوج/ آخرین مکالمه خلبان پرواز کی بود؟

عبارات مهم : خلبان

آخرین مکالمه خلبان هواپیما، در ساعت ۰۹:۳۰ دقیقه به ثبت رسیده و بعد از آن تماس،پرواز ۳۷۰۴پاسخی به مکالمات کنترلر فرودگاه یاسوج نداده است.

به گزارش مهر، شرکت هواپیمایی کشوری گزارش مقدماتی سانحه هوایی پایتخت کشور عزیزمان ایران – یاسوج هواپیمایی آسمان را منتشر کرد:

فرودگاه یاسوج در دسته بندی فرودگاه های G بوده و سرویس ارایه شده است مطابق با مفاد انکس ۱۱ کنوانسیون شیکاگو از نوع Flight Information Service می باشد.

آخرین مکالمه خلبان پرواز کی بود؟ ، جزئیات سانحه هوایی تهران- یاسوج

چکیده مدیریتی:

پرواز شماره ۳۷۰۴ هواپیمائی آسمان در تاریخ ۹۶/۱۱/۲۹ با تعداد ۶ نفر خدمه پروازی (خلبان، کمک خلبان، ۲ نفر مهماندار و ۲ نفر نیروی امنیت پرواز) و ۶۰ نفر مسافر(۵۹ نفر بزرگسال و یک کودک) برابر برنامه پروازی از فرودگاه مهرآباد پایتخت کشور عزیزمان ایران در ساعت ۰۸:۰۵ به پرواز درآمد و بعد از گذشت حدود یک ساعت و ۲۵ دقیقه از شروع پرواز، مکالمه مابین خلبان هواپیما و برج مواظبت فرودگاه یاسوج قطع گردید و هواپیما در حوالی ۹ مایلی شمال فرودگاه یاسوج دچار سانحه شد.

به گزارش مهر، شرکت هواپیمایی کشوری گزارش مقدماتی سانحه هوایی پایتخت کشور عزیزمان ایران – یاسوج هواپیمایی آسمان را منتشر کرد:

بر اساس نقشه های عملیاتی کمترین ارتفاع مجاز در مسیر پروازی W۱۴۴ که هواپیما در آن مسیر قرار داشته است ۱۷۰۰۰ پا بوده هست. چنانچه هواپیما دچار اوضاع اضطراری گردد، ارتفاع ۱۵۵۰۰ پا به عنوان حداقل ارتفاع مجازی که هواپیما می توانسته در شمال فرودگاه کم کردن ارتفاع داشته باشد.

طی سه سال اخیر در فرودگاه یاسوج سرمایه گذاری زیادی صورت گرفته و علاوه بر تطویل باند پروازی و جمع آوری موانع متعدد در اطراف آن، دارای دستگاه کمک ناوبری NDB عملیاتی بوده و دستگاه کمک ناوبری DVOR/DME نیز در فرودگاه راه اندازی گردیده و کارها مورد نیاز جهت بهره برداری از آن برابر با مقررات ایکائو انجام شده است است.

مطابق دستورالعمل های شرایط اضطراری، همزمان با اطلاع رسانی به کلیه مراجع و مبادی ذیربط، کمیته تجسس و نجات در مرکز کنترل فضای کشور و مرکز مدیریت بحران در شرکت هواپیمایی کشوری، ستاد مدیریت بحران در استان های تهران- فارس- اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد تشکیل شد و تیم هماهنگی تجسس و نجات به منطقه عازم گردید. هم زمان، هماهنگی های مورد نیاز به منظور اعزام ارگان های کشوری و لشگری مورد لزوم به منطقه، اعزام هواپیمای شناسایی، بالگرد و پهپاد بمنظور تصویر برداری و جستجوی نقطه ای منطقه عملیاتی سانحه و تشکیل تیم تخصصی خاص بمنظور بررسی و پایش اطلاعات ماهواره ای و تصویرهای منطقه از دیگر کارها در این مرحله بود.

آخرین مکالمه خلبان پرواز کی بود؟ ، جزئیات سانحه هوایی تهران- یاسوج

گام مهم بعدی، تعیین نقاط احتمالی سقوط هواپیما بود که با تشکیل جلسه RCC و مدیریت بحران هوایی و مصاحبه با شاهدان عینی، افراد محلی آشنا به ارتفاعات منطقه و نیروهای انتظامی محل و تکنیک های فنی و تخصصی، سه موقعیت تقریبی محل برخورد هواپیما در ساعت ۰۵:۳۰ دقیقه بامداد دوشنبه مشخص و اعلام شد. بالگردهای موجود در محل بر اساس موقعیت های سه گانه آینده نگری شده است به جستجو در محل پرداختند.

نقطه نهایی در ساعت ۱۹:۰۰ روز دوشنبه با استفاده از تصویرهای دریافت شده است از پهپادها، گرافهای مخابراتی ایرانسل و استماع رویه های پروازی خلبان و تقلیل سه موقعیت به یک موقعیت، تعیین (پلات) شد و نقشه های مربوط به موقعیت نهایی چاپ و خلبانان وسائل پرنده در خصوص نقطه نهایی تخمین زده شده است توجیه شدند.

به گزارش مهر، شرکت هواپیمایی کشوری گزارش مقدماتی سانحه هوایی پایتخت کشور عزیزمان ایران – یاسوج هواپیمایی آسمان را منتشر کرد:

دو فروند هواپیمای نیروی هوایی با توانایی مانور در ارتفاع پایین و تصویربرداری به پرواز درآمدند و در نهایت در حدود ساعت ۱۰ صبح محل سقوط هواپیما شناسایی و تائید شده است و عملیات هلی برن نیروهای تخصصی امداد و نجات و تکاوران ارتش در ساعت ۱۴:۰۰ روز سه شنبه بعد از توجیه ایشان در خصوص نحوه جمع آوری اجساد و در اختیار قرار دادن تصویرهای جعبه سیاه به وسیله کارشناسان شرکت هواپیمایی کشور به محل سانحه شروع گردید. هم اکنون کارشناسان کارخانه سازنده هواپیما و کمیته بررسی سوانح فرانسه (BEA) نیز در کشور عزیزمان ایران حضور داشته و به گروه بررسی سانحه ملحق شده است اند.

لازم به ذکر است شرکت هواپیمایی آسمان که متعلق به صندوق بازنشستگی کشوری می باشد، وسیله پرنده، مراکز تعمیراتی شرکت و خلبانان و عوامل فنی در وقت وقوع سانحه دارای گواهینامه های مورد نیاز از شرکت هواپیمایی کشوری بوده اند. همچنین، مطابق بررسی های اولیه، شروع پرواز از فرودگاه مهرآباد با توجه به اوضاع هوای گزارش شده است مجاز بوده و ارزیابی اوضاع هوا نقطه ای در محل سانحه منوط به بررسی دستگاه های ضبط اطلاعات و مکالمات پرواز است.

آخرین مکالمه خلبان پرواز کی بود؟ ، جزئیات سانحه هوایی تهران- یاسوج

اطلاعات پرواز:

شرکت هواپیمایی: شرکت خدمات هوائی کشور(آسمان)

شماره پرواز: ۳۷۰۴

مسیر پرواز: پایتخت کشور عزیزمان ایران – یاسوج

مدل هواپیما: ATR۷۲-۲۱۲

علامت ثبت هواپیما: EP-ATS

ساعت برنامه ای پرواز: ۰۷:۵۵

ساعت واقعی پرواز: ۰۸:۰۵ محلی

مقدمه:

پرواز شماره ۳۷۰۴ هواپیمائی آسمان در تاریخ ۲۹/۱۱/۹۶ با تعداد ۶ نفر خدمه پروازی (خلبان، کمک خلبان، ۲ مهماندار و ۲ امنیت پرواز) و ۶۰ نفر مسافر(۵۹ نفر بزرگسال و یک کودک) برابر برنامه پروازی از فرودگاه مهرآباد پایتخت کشور عزیزمان ایران در ساعت۰۸:۰۵ به پرواز درآمد و بعد از گذشت حدود یک ساعت و ۲۵ دقیقه از شروع پرواز، مکالمه مابین خلبان هواپیما و برج مواظبت فرودگاه یاسوج قطع گردید و در حوالی ۹ مایلی شمال فرودگاه یاسوج هواپیما دچار سانحه شد.

آخرین مکالمه خلبان هواپیما، روی فرکانس رادیویی در ساعت ۰۹:۳۰ دقیقه به ثبت رسیده و بعد از آن تماس، پرواز ۳۷۰۴پاسخی به مکالمات کنترلر فرودگاه یاسوج نداده است و این شروع مرحله اعلام اوضاع عدم قطعیت درخصوص سلامتی پرواز است و از طریق کنترلر فرودگاه یاسوج چارت اطلاع رسانی اوضاع عدم قطعیت فعال می گردد.

اقدامات تجسس و نجات:

در اجرای دستورالعمل و مقررات سوانح هوایی، بعد از عدم امکان برقراری تماس با پرواز شماره ۳۷۰۴، بلافاصله کمیته تجسس و نجات در مرکز کنترل فضای کشور تشکیل و اطلاع رسانی های مورد نیاز به مسئولین ذیربط انجام گردید.

دفتر بررسی سوانح و حوادث شرکت هواپیمایی کشوری بعنوان واحد معین، به کمیته بحران وزارت راه و شهرسازی وکمیته شریان های حیاتی و بحران کشور، اطلاع رسانی مورد نیاز را انجام داد.

بطور همزمان مدیریت بحران در استان های تهران- فارس- اصفهان و کهگیلویه و بویراحمد تشکیل گردید.

مطابق با شرح وظایف و رویه و مقررات، شرکت هواپیمایی کشوری و منطبق با عنوان پیوست ۱۲ کنوانسیون شیکاگو، به محض دریافت خبر مفقود شدن پرواز شماره ۳۷۰۴ شرکت هواپیمایی آسمان کارها مورد نیاز بمنظور تشکیل «کمیته جستجو و نجات» و شروع عملیات «مرکز مدیریت بحران» در شرکت هواپیمایی کشوری انجام گردید.

در ابتدا با دو فروند بالگرد اعزامی از استان های فارس و لرستان عملیات جستجو آغازگردید؛ لیکن بدلیل پوشش پایین ابر و پدیده های هوا منطقه، شناسایی محل سقوط هواپیما میسر نگردید و بالگردهای اعزامی به فرودگاه یاسوج بازگشتند.

همزمان هماهنگی های مورد نیاز بمنظور اعزام ارگان های کشوری و لشگری مورد لزوم به منطقه انجام گرفت و از کلیه ظرفیت های کشور جهت کشف محل سقوط استفاده گردید.

با اعلام خلبان یکی از پروازهای عبوری مبنی بر دریافت سیگنال (Emergency Locator Transmitter) ELT در موقعیت جنوب شرق یاسوج، مرکز کنترل فضای کشور ضمن هماهنگی با سایر پروازهای عبوری آن منطقه، عنوان مورد پایش قرار گرفت، لکن این اقدام موفقیت آمیز نبود.

از طرفی درخواست هایی به ماهواره COSPAS SARSAT فرانسه، ارائه دهنده سرویس «مکان یاب ماهواره ای دریافت سیگنال های ELT » انجام پذیرفت، امّا علی رغم پیگیری ها پاسخی دریافت نشد.

باهماهنگی وزارت امور خارجه، از وزارت حوادث غیرمترقبه فدراسیون روسیه درخواست اطلاعات محل احتمالی سقوط مبتنی بر اطلاعات ماهواره ای گردید ولی اطلاعات ارسالی کمکی به یافتن دقیق محل سانحه ننمود.

یک تیم تخصصی متشکل از خلبان،کنترلر مواظبت پرواز، کارشناس هواشناسی و کارشناس زمین شناسی با استفاده از تصویرهای راداری منطقه و مسیرهای پروازی، موقعیت احتمالی سقوط را مشخص نمودند و براین اساس محدوده محل سایت بروز سانحه بطور تقریبی مشخص گردید.

اعزام تیم های تجسس اعم از بالگرد و پهپاد انجام پذیرفت؛ لکن بدلیل پوشش پایین ابر و بدی شرایط هوا در مورخه ۳۰/۱۱/۹۶ عملیات تجسس ناموفق بود.

در عصر همان روز تیم های تجسس پروازی از عملیات نیروی هوایی سپاه پاسداران و «شرکت هلیکوپتری یاس» به منطقه اعزام گردیدند و تیم بررسی سانحه با اعلام مسیر و اطلاعات پرواز هواپیما، محدوده تجسس را جهت این گروه مشخص نمود، لکن به لحاظ تاریکی هوا و شرایط نامناسب هوا تیم های تجسس مجبور به بازگشت شدند.

در روز سه شنبه مورخه ۰۱/۱۲/۹۶ با هماهنگی با نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ۲ فروند هواپیمای نظامی F۱۴ و RF۴ بر فراز منطقه پرواز نمودند و با دوربین های شناسایی کل منطقه را تصویر برداری نمودند که موقعیت دقیق لاشه هواپیما و محل برخورد را مشخص نمایند؛ همزمان با عملیات جت های نیروی هوایی در حدود ساعت ۱۰ صبح محل وقوع سانحه به وسیله یک فروند بالگرد MIL۱۷۱ «شرکت هلیکوپتری یاس» به صورت بصری شناسایی شد و این عنوان درعکس های گرفته شده است به وسیله جت های نیروی هوایی از منطقه نیز تأیید شد.

جزئیات کارها انجام شده:

پس از اطلاع شرکت هواپیمایی کشوری از فقدان پرواز شماره ۳۷۰۴ هواپیمایی آسمان، اطلاع رسانی های مورد نیاز به بخش های ذیربط انجام و بمنظور تشکیل جلسه مدیریت بحران در محل شرکت هواپیمایی کشوری کارها مورد نیاز انجام پذیرفت که متعاقب این اقدام، مقام عالی وزارت راه وشهرسازی نیز در آن نشست حضور یافتند و از نزدیک در جریان مراتب امر قرار گرفتند؛ براساس تصمیمات این جلسه کارها ذیل مقرر گردیدند:

اعزام یک تیم ۲۲ نفره متشکل از متخصصان شرکت هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه های کشور به همراه نمایندگان هواپیمایی آسمان به منطقه ( از طریق فرودگاه اصفهان)

تشکیل جلسه RCC و مدیریت بحران هوایی در بخشداری روستای بیده مجاور منطقه سانحه

انجام ۲۳ سورتی پرواز بالگرد و امکان سنجی نفوذ به ارتفاعات و بررسی شرایط هوا منطقه و ۴ سورتی پرواز جهت هلی برن نیروها بعد از شناسایی محل سانحه

اعزام پهپادهای سپاه از کاشان در روز دوشنبه ۳۰/۱۱/۹۶

ردیابی سیگنال گوشی تلفن همراه مسافران و تعیین محل احتمالی سقوط

تعیین (پلات) نقطه P۷ در روز سه شنبه و اعزام ۷ فروند بالگرد (۲ فروند امداد، ۲ فروند سپاه، ۳ فروند هوانیروز)، ۱ فروند پهپاد از بوشهر و ۱ فروند هواپیمای F۱۴ از اصفهان و یک فروند هواپیمای RF۴ از همدان

صبح سه شنبه اول اسفندماه ۹۶ ابتدا هواپیمای F۱۴ از منطقه عکسبرداری بعمل آورد و همزمان بالگرد سپاه به نقطهP۷ پرواز نمود و سپس هواپیمای RF۴ نیز شروع به عکسبرداری از منطقه نمود.

در حدود ساعت ۱۰ صبح روز سه شنبه بالگرد شرکت هلیکوپتری یاس لاشه هواپیما را در اطراف نقطه P۷ پیدا نمود.

یک تیم جهت تایید لاشه متشکل از متخصصان سازمان، شرکت هواپیمایی آسمان و فرمانده تکاوران ارتش به نقطه پرواز کردند و محل سقوط هواپیما مورد تأیید قرار گرفت.

تشکیل تیم بررسی سانحه:

پس از اطلاع از وقوع سانحه، بر اساس آئین نامه بررسی سوانح و حوادث غیر نظامی مصوبه هیئت محترم دولت، مسئول بررسی سانحه تعیین و با صلاحدید مشارالیه ۱۱ گروه تخصصی تشکیل گردید.

تیم بررسی سانحه سازمان، بلافاصله به محل سانحه اعزام گردیدند تا کارها اولیه در جهت هماهنگی عملیات تجسس و امور بررسی سانحه هواپیما و حفظ اسناد وشواهد آن خصوصاّFDR و CVR انجام پذیرد.

بر اساس انکس ۱۳ ایکائو، اطلاعیه اولیه سانحه(Notification) به ایکائو و کشور فرانسه بعنوان کشور سازنده هواپیما و کانادا به عنوان کشور سازنده موتور ارسال گردید.

در این ارتباط گروهی از کشور فرانسه به کشور عزیزمان ایران اعزام شدند و نماینده کشور کانادا اعلام نمودند، در صورتی که سانحه در ارتباط با مسئله موتور باشد کانادا نیز آمادگی جهت حضور در تیم بررسی سانحه را دارد.

اطلاعات بهره بردار هواپیما:

الف) شرکت هواپیمایی آسمان وابسته به صندوق بازنشستگی کشوری است .

ب) شرکت آسمان دارای مجوز بهره برداری معتبر از شرکت هواپیمایی کشوری (AOC ) (تاریخ ۱۱/۱۱/۹۶ الی ۱۱/۱۱/۹۷) می باشد.

ج) این شرکت دارای مجوزهای معتبر مورد نیاز درخصوص مدیریت صلاحیت پروازی و تعمیرات ناوگان از شرکت می باشد.

د) شرکت آسمان پروازهای خود را با ناوگان بوئینگ B۷۲۷,B۷۳۷، ایرباس A۳۲۰,A۳۴۰، فوکر F۱۰۰ و ATR۷۲ انجام می دهد.

و) مرکز تعمیرات سنگین ناوگان هوایی این شرکت در فرودگاه های تهران، مشهد و شیراز می باشد.

ز) جهت نگهداری و تعمیرات هواپیمای ATR از آشیانه شرکت در فرودگاه شیراز استفاده می گردد.

اطلاعات هواپیما:

نوع هواپیما: توربو پراپ ATR ۷۲-۲۱۲ بشماره سریال ۳۹۱ و سال ساخت ۱۹۹۳ بعلامت ثبت EP-ATS

هواپیمای مزبور از تاریخ ۱۳/۱۱/۱۳۸۹ (مطابق۲/۲/۲۰۱۱) با درخواست شرکت از فعالیت پروازی منفک و جهت تعویض دو موتور، ملخ و انجام بازرسی های OUT OF PHASE تحت تعمیرات سنگین قرار داده شد و متعاقب دو مرحله پرواز آزمایشی در تاریخ ۰۷/۰۸/۱۳۹۶ (مطابق ۲۹/۱۰/۲۰۱۷) به فعالیت پروازی شرکت بازگشته است.

هواپیمای یاد شده، از تاریخ فعالیت پروازی مجدد، در مجموع ۷۰۰ ساعت پرواز را در کارنامه فعالیت خود دارا است و کلیه مجوزهای مورد نیاز جهت این هواپیمای به شرح زیر اخذ و دارای اعتبار مورد نیاز بوده اند:

گواهینامه ثبت اولیه هواپیما (C.of.R): تاریخ صدور ۱۹/۰۹/۱۳۷۲ (مطابق۱۰/۱۲/۱۹۹۳)

گواهینامه صلاحیت پروازی (C.of.A ) تا تاریخ۹/۸/۹۷ (مطابق ۳۱/۱۰/۲۰۱۸) معتبر بود.

گواهینامه بازبینی صلاحیت پروازهواپیما (ARC ) تا تاریخ۹/۸/۹۷ (مطابق ۳۱/۱۰/۲۰۱۸) معتبر بود.

اعتبارگواهی نامه رادیویی هواپیما(ARSL) تا تاریخ۹/۸/۹۷ (مطابق ۳۱/۱۰/۲۰۱۸) بود.

گواهینامه صدا (NOISE ) هواپیما تا تاریخ۹/۸/۹۷ (مطابق ۳۱/۱۰/۲۰۱۸) معتبربود.

پوشش بیمه نامه هواپیما ( شخص ثالت و خدمه پروازی و بدنه) با شرکت بیمه کشور عزیزمان ایران بوده و تا تاریخ ۳۰/۱۰/۹۷ معتبر می باشد.

هواپیما متعاقب دریافت مجوزهای مورد نیاز از دفتر مهندسی صلاحیت پروازی از تاریخ ۲۵ اکتبر ۲۰۱۷ در ناوگان پروازی شرکت قرار گرفته و با ۷۰۰ ساعت و ۷۳۲ سیکل پرواز داشته است.

این هواپیما حداقل ۵۰ مورد پرواز به فرودگاه یاسوج داشته است .

اطلاعات موتور و ملخ هواپیما:

هواپیما به دو دستگاه موتور از نوع توربو پراپ (ملخ دار ) از نوع PW۱۲۶ ساخت کشور کانادا مجهز و متعاقب انجام تعمیرات مشروحه ذیل بر روی هواپیما راه اندازی گردیده اند .

موتورهای هواپیما با شماره سریال: PCE-۱۲۷.۴۹ , PCE -۱۲۷.۴۲ با سال ساخت ۱۹۹۳ (مجهز به ملخ بشماره سریال (FR۹۳۰۷۱۷۸ , FR-۹۳۰۹۱۱ بترتیب بر روی موتور های چپ و راست راه اندازی شده است بودند و در تاریخ های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ در مراکز تعمیراتی فرانسوی (Vector , GKN Aerospace) مورد دیدار قرار گرفته بودند.

موتور شماره یک در تعمیرات مورد بازرسی قسمت گرم HSI قرار گرفته و قطعات تاریخ دار آن تعویض گردیده بودند .

موتور شماره دو تحت تعمیرات اساسی قرار گرفته و مورد آزمون نیز قرار گرفته بود.

اطلاعات خلبانان پرواز:

خلبان حجت اله فولاد، ۶۲ ساله با سابقه پروازی ۱۷۴۰۰ ساعت پرواز و بیش از ۱۵۰۰۰ ساعت پرواز با هواپیمای ATR می باشد. ایشان معلم خلبان شرکت آسمان و شرکت بودند. ضمنا ایشان در سه ماه گذشته با این هواپیما دو پرواز به فرودگاه یاسوج داشتند.

کمک خلبان کاوه خلیلی، ۳۶ ساله با سابقه پروازی حدود ۱۸۴۶ ساعت پرواز و ۹۶ ساعت پرواز با هواپیمای ATR می باشد.

اطلاعات تکمیلی و نحوه پرواز، آموزش هردو خلبان منوط به ادامه بررسی بر روی پرونده های آموزشی و سوابق مانیتورینگ اطلاعات پرواز قبل ایشان (FDM) می باشد.

محل سقوط هواپیما:

بنا بر گزارش های رسیده در ساعت ۳۰: ۱۰ دقیقه مورخ ۱/۱۲/۹۶ مشخص گردید، لاشه هواپیمای مذکور در مسیر پایتخت کشور عزیزمان ایران ـ یاسوج در حدود فاصله ۹ ناتیکال مایلی فرودگاه یاسوج نزدیک روستای «نُقل»(نوقول) و دامنه کوه «حجال» منطقه «پادنا» (ارتفاع ۴۰۰۰ متری از سطح آبهای آزاد) قرار دارد؛ جهت انتقال جان باختگان، قطعات هواپیما و دستگاه ثبت و ضبط مکالمات رادیویی و داده های پروازی عملیات منسجم و همه جانبه ای شروع گردیده است.

ارزیابی اطلاعات راداری و مکالمات بین پرواز و واحد های مواظبت پرواز

در طول پرواز خلبان اعلام اوضاع اضطراری و یا شرایط غیر عادی از جمله مواجه با توربولانس را ننموده است.

خلبان هیچ گزارشی از قرارگرفتن در شرایط اضطراری (مانند MAY DAY و (PAN PAN و اجرای دستورالعمل های خاص را اعلام ننموده است.

این ارزیابی بر اساس مکالمات واحد کنترل ترافیک هوایی (مرکز کنترل و برج فرودگاه یاسوج ) است و قدرمسلم مراحل تکمیلی آن با کشف شدن دستگاه ضبط اطلاعات پرواز و صدای کابین (جعبه های سیاه) تکمیل خواهد گردید.

لازم به ذکر است که کمترین ارتفاع مجاز مسیر پروازی W۱۴۴، ۱۷۰۰۰ پا بوده، در این مسیر از نظر سمت هیچگونه انحرافی مشاهده نشده هست. مطابق با دستورالعمل های انتشار یافته در کتاب هوانوردی کشور عزیزمان ایران (AIP) هواپیما می باید تا روی فرودگاه ارتفاع ۱۷۰۰۰ پا (FL ۱۷۰) را حفظ کرده و در روی فرودگاه (دستگاه ناوبری NDB ) ارتفاع خود را به ۱۵۰۰۰ پا کم کردن داده و سپس مبادرت به انجام طرح تقرب نماید. همچنین چنانچه هواپیما دچار اوضاع اضطراری گردد ارتفاع ۱۵۵۰۰ پا بعنوان حداقل ارتفاعی که هواپیما می تواند در شمال فرودگاه کم کردن ارتفاع داشته باشد در نقشه های هوانوردی اعلام شده است است.

اطلاعات فرودگاه:

استان کهگیلویه و بویراحمد دارای یک فرودگاه در شهر یاسوج می باشد. این شهر محصور با رشته کوه های زاگرس بوده و شرایط جغرافیایی خاصی بر آن حاکم می باشد. طی سه سال گذشته زیرساخت های فرودگاهی و کمک ناوبری فرودگاه یاسوج بطور قابل ملاحظه ای به شرح ذیل توسعه یافته است:

با توجه به از بین بردن موانع پروازی مهم، منجر به بازیابی ۱۶۳۰ متر طول باند غیرقابل استفاده گردیده و طول باند قابل استفاده از ۱۵۷۰ متر به ۳۲۰۰ متر زیاد کردن یافته و امکان انجام عملیات به وسیله هواپیماهای با طول باند زیاد فراهم شده است هست. همچنین تطویل باند به میزان ۶۰۰ متر نیز انجام شده است که در صورت از بین بردن موانع (برجک های دیدبانی زندان) این مقدار نیز به طول باند عملیاتی اضافه خواهد گردید.

در جریان طرح بهسازی و توسعه فرودگاه، سامانه روشنایی باند فرودگاه راه اندازی و بهرهبرداری شده است هست؛ بدهید ترتیب تجهیزات مورد نیاز جهت امکان برقراری پرواز شب در آن فرودگاه فراهم شده است است.

در جریان طرح بهسازی و توسعه، سامانه تازه DVOR/DME فرودگاه یاسوج راه اندازی و وارسی پروازی شده است است.

مسیرهای ورودی و خروجی و طرح تقرب مبتنی بر DVOR/DME طراحی و وارسی پروازی نیز شده است است و از تاریخ ۲۹ مارس ۲۰۱۸ (۹ فروردین ۱۳۹۷) مطابق با تاریخ های ایکائو عملیاتی می گردد.

فضای فرودگاه یاسوج در دستهبندی فرودگاههای G بوده و سرویس ارایه شده است مطابق با مفاد انکس ۱۱ کنوانسیون شیکاگو از نوع Flight Information Service می باشد.

بر اساس اطلاعات نشریه هوانوردی کشور عزیزمان ایران (AIP) این فرودگاه دارای طرح تقرب NDB Circling می باشد.

اطلاعات هواشناسی منطقه:

بنابر گزارش هواشناسی فرودگاه یاسوج در وقت اتفاق میزان باد در فرودگاه آرام و دید فرودگاه بیش از ۱۰ کیلومتر بوده هست؛ بطور پراکنده ابر در حد فاصل ۳۵۰۰ الی ۴۰۰۰ پایی از نوعCB و در ۹۰۰۰ پایی ابر پیوسته وجود داشته و در ارتفاع پایین بتدریج به وسعت پوشش ابر ها افزوده شده است و دمای محیط نیز در بازه زمانی مزبور مابین صفر الی ۲- درجه بوده و فشار ایستگاهی نیز ۱۰۲۱ گزارش شده است است.

مطابق با نظام نامه عملیاتی شرکت آسمان (Operation Manual) خلبان پرواز موظف به بررسی اوضاع هوای فرودگاه و مسیر پرواز بوده و مدارک هواشناسی مورد نیاز به وسیله ایشان تحویل گرفته شده است است.

بر اساس بررسی های بعمل آمده تاکنون پدیده هواشناسی خاصی جهت ممانعت از پرواز از فرودگاه مهرآباد آشنا نشده و بررسی های تکمیلی پرسشها هواشناسی مقطعی در وقت مناسبت و تأثیر آن در وقوع سانحه منوط به دریافت مکالمات CVR هواپیما می باشد.

شایان ذکر هست، تلاش های کارشناسی و تخصصی به صورت شبانه روزی ادامه دارد تا هرچه سریعتر بررسی چگونگی وقوع این سانحه تکمیل و کارها پیشگیرانه بمنظور ارتقای ایمنی و جلوگیری از تکرار آن به کلیه مبادی حمل و نقل هوایی ابلاغ و اطلاع رسانی گردد.

واژه های کلیدی: خلبان | پرواز | خلبانان | فرودگاه | هواپیما | فرودگاه | هواپیما | کمک خلبان | سقوط هواپیما | شرکت هواپیمایی

آخرین مکالمه خلبان پرواز کی بود؟ ، جزئیات سانحه هوایی تهران- یاسوج

آخرین مکالمه خلبان پرواز کی بود؟ ، جزئیات سانحه هوایی تهران- یاسوج


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs